Saturday, June 7, 2008

Layakkah Mohamad Hasan Naib Presiden


Baru-baru ini coweng ada terbaca di akhbar tempatan, Menteri Besar Negeri Sembilan Dato' Haji Mohamad Hasan tawar diri nak bertanding Naib Presiden UMNO.
Sebelum ni ada juga coweng dengar suara-suara yang mensyorkan agar beliau bertanding ke jawatan tersebut. Apatah lagi dalam senario politik sekarang yang perlukan orang-orang yang berwibawa seperti beliau.
Coweng fikir, apabila dari mulut beliau sendiri yang berkata hendak menawarkan diri bertanding, maksudnya beliau benar-benar ikhlas dalam perjuangannya itu.
Dari pemerhatian coweng, Dato' Mohamad Hasan ni, bukan calang orang senang-senang nak menawarkan dirinya, apatah lagi nak bersaing dengan rakan politik yang lain.
Kedengaran juga di telinga coweng, Menteri Besar Negeri Sembilan ni memang layak untuk bertanding ke jawatan tersebut, memandangkan dia mempunyai kehebatan tersendiri di dalam kepimpinannya.
Ibaratkan beliau ni, `sudahpun mengukur baju di badan sendiri'. Kiranya, penawaran beliau ini bukan seperti `melepaskan batuk di tangga' dan 'bukan seperti memukul tin kosong'. Selantang manapun dia bersuara, percakapannya adalah orang yang berilmu.
Mungkin dirinya terpanggil untuk bertanding apabila melihat keadaan UMNO sekarang yang hampir hilang kepercayaan di mata hati masyarakat.
Cowengpun menyangkakan begitu juga, kerana apabila dilihat dari gaya kepimpinannya, beliau memang seorang yang jujur dan ikhlas di dalam perjuangannya.
Bukanlah coweng nak bodek Dato' Mohamad Hasan ni, tapi ada realitinya. Lihat sajalah cara kepimpinan yang dibawanya di Negeri Sembilan. Begitu berfokus dan terancang. Perubahan begitu ketara sekali apabila dibandingkan pada masa-masa lalu.
Dari pandangan tropong dan kata-kata yang coweng dengar, beliau ni terlalu `low profile'. Tidak banyak bercakap di dalam melaksanakan kerja. Seorang anak bangsa yang kuat jati dirinya dan berwawasan.
Tapi keikhlasan dan kejujurannya itu sering di salah ertikan oleh sekutu yang mementingkan diri sendiri dan sentiasa tidak berpuas hati.
Daripada senario politik sekarang, beliau memang layak tampil ke hadapan untuk bersuara lantang mengembalikan semula keyakinan masyarakat kepada UMNO.
Tapi terserah kepada setiap yang empunya diri menilainya. Zaman sekarang bukan lagi zaman bermenung, zaman sekarang perlu pantas berfikir dan bijak membuat keputusan.
Bagaimanapun dengan pengumuman beliau itu, bakal merancakkan suasana pemilihan kerana ramai juga yang telah menawarkan diri sebelum ini.
Mereka termasuklah penyandangnya, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob, bekas Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim dan bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik serta Dato' Seri Dr. Rais Yatim, Menteri Luar.

No comments: