Sunday, June 8, 2008

Bukit Mantin gondol…angkara siapa?

Semasa coweng berbual dengan seorang pensyarah, dia ada menyuarakan kekecewaannya akibat kegondolan bukit Mantin.
Katanya, keindahan pemandangan di jalan itu sudah tiada. Kalau dulu sejuk mata memandang setiap kali lalu. Tapi sekarang, sungguh menggecewakan.
Dia hairan, mengapa Menteri Besar Negeri Sembilan ni, senang-senang sahaja bagi orang keluarkan hasil balak di kawasan itu sehingga gondol Bukit Mantin. Sayanglah sikit alam sekitar. Janganlah asyik bagi untung pada orang, sehingga tidak ambil kira hati masyarakat ramai.
Tersentak juga coweng bila mendengarnya. Kenapa jadi macam ni ya! Takkan Mohamad Hasan boleh buat macam ni.
Coweng pernah dengar orang merungut, Mohamad Hasan sejak jadi Menteri Besar ni, susah nak bagi kelulusan keluarkan balak. Bagi surat sokongan macam mana baiklah, bodek macam mana baiklah, langsung dia tak akan layan.
Persoalan pensyarah itu coweng cuba cari kebenarannya. Memanglah, kebenaran itu ada kalanya sukar untuk diyakinkan dan ada waktunya pula sukar untuk dimengertikan.
Perjanjian yang ditangani antara pentadbiran terdahulu dengan pengusaha bagi membenarkan kawasan seluas 2,000 ekar di Bukit Mantin dikeluarkan hasil balak dan tanah berstatus Persendirian di kawasan yang sudah pula diluluskan pelan pembangunannya, telah mengikat Kerajaan Negeri sekarang daripada menghalang aktiviti pembalakan di kawasan tersebut.
Walaupun sudah mendapat nasihat undang-undang cara mana kalau boleh elakkan daripada menghormati perjanjian yang telah ditandatangani sebelum ini, tetapi tidak boleh kerana perjanjian itu telah dibuat dan tanah itu pula telah diberi status tanah Persendirian.
Kerajaan Negeri terpaksa mengalah daripada tindakannya cuba menghalang pengusaha meneruskan aktiviti membalak di kawasan itu bagi mengelakkan kerajaan diheret ke mahkamah.
Kesihan juga coweng pada Mohamad Hasan ni. Tak pasal-pasal dia dipersalahkan. Tanpa usul periksa ada pula pihak yang memutarbelitkan fakta dan menuding jari kepada Menteri Besar Incorporated (MBI) yang dipersalahkan kerana memberi kebenaran membalak di kawasan itu.
Ekoran daripada aktiviti itu pula, telah mengakibatkan kawasan penempatan di Lenggeng mengalami masalah banjir.
Tindakan memberi kebenaran membalak bagi sesuatu kawasan dan tanahnya kemudian diberikan milik kepada orang perseorangan bukan sahaja berlaku di Mantin, tetapi juga di beberapa kawasan lain di Negeri Sembilan.
Kesihan pulak coweng kepada Menteri Besar Negeri Sembilan ni. Tak sudah-sudah dihentam pelbagai isu yang menghasut orang ramai supaya membencinya.

No comments: