Wednesday, November 19, 2008

JANGAN DI SIMPANG SIURKAN JALAN YANG LURUS


Nafsu dan jiwa kalau memberontak, buruk padahnya nanti. Apatah lagi kalau nafsu dan jiwa itu bersatu dengan jutaan ahli-ahli. Memahami yang tersiratnya di sini, berbaliklah kepada sistem demokrasi dalam pemilihan.

Apalah ada pada pemimpin kalau tidak ada sokongan daripada akar umbi. Kekuatan parti letaknya di akar umbi. Selalu orang bangga ramai ahli-ahli dalam UMNO, tapi bila peringkat pemilihan barisan kepimpinan, bila ahli cadangkan nama, kena exco pula yang buat keputusan. Apa ertinya hak dan kuasa ahli untuk menentukan kepimpinan dia sendiri yang seperti tidak dihormati. Ahli masuk parti kerana dia percaya dengan perjuangan parti, kepercayaan tidak boleh diketepikan begitu sahaja.

Jika kepimpinan sendiri yang menentukan siapa yang perlu jadi pemimpin dan ahli dinafikan haknya, tidak ada maknanya demokrasi dalam parti.

Dalam tempoh tiga bulan selepas pemilihan baru nak serahkan jawatan. Apa maksud yang tersirat sebenarnya? Kemudian buat pula tiada pertandingan, Apabila seseorang itu telah berjaya mengekalkan kuasa sebagai ketua, tidak mustahil dia akan mengubah fikiran untuk menggekalkan jawatannya.

Alasan seperti `only a fool will not change his mind’ sering digunakan oleh beberapa pemimpin untuk menggekalkan kedudukan dan kuasanya.

No comments: