Friday, July 25, 2008

YB. DATO’ ROSLAN DAN DATUK ROSLAN

Selaku anak kelahiran Kuala Pilah ni, coweng terpanggil nak menulis sikit mengenai dua insan yang bernama Roslan ni. Dari sebutan gelarannya sama, tapi bezanya cuma gelaran salah seorang Roslan ada ‘Yang Berhormat’ dipangkalnya.

Walau apapun, pentingnya yang coweng nak story kat sini ialah dari bisik-bisik ada menyatakan Datuk Roslan Darus nak bertanding jawatan yang disandang oleh YB. Dato’ Roslan sekarang ni menyandang jawatan Naib Ketua UMNO Bahagian Kuala Pilah.

Kalau benarlah! ini satu pertandingan yang silap-silap hari bulan bak kata pantun ni:

Hendak memancing ikan puyu
Termakan umpan ikan gelama
Kalau jawatan hendak diburu
Strategi nama perkara utama

Ehem..daripada intai-intai coweng, perkara ni, boleh dipandang serius juga. Tapi tak tahulah kalau pada kertas undian tu nanti ada terpapar gambar calon-calon. Tapi kalau tertera YB di pangkal nama tu, kira boleh selamatlah Dato’ Roslan.

Kita serah kepada Allah SWT ajelah dalam menentukan segalanya. Tapi, usaha kena ada juga yer…jangan dipandang ringan perkara ni.

Nampaknya, YB. Dato’ Roslan kena banyak-banyak berdoa semoga kemenangan berada dipihaknya. Tapi kalau dah ditentukan, kemenangan pada pihak seorang lagi, redha sahajalah kerana itulah qada dan qadar Allah SWT. Hidup ini, kalau tak ada cabaran dan persaingan, orang hanya akan ambil mudah sahaja sesuatu perkara yang berlaku. Oleh itu, sahutlah setiap apa juga cabaran yang datang, anggap itu satu perjuangan yang tidak mempunyai agenda jahat di sebaliknya. Beri ruang dan peluang, kerana setiap manusia ini mempunyai kebebasan tersendiri. Selagi dibataskan, selagi itulah mereka bermain dan memendam emosi yang memakan di dalam.

1 comment:

PP said...

Roslan yang satu YB dan yang lagi satu ialah Chief , bekas ketua pemuda bhg dan setpol Datuk Napsiah . Dia ni banyak hal dan pernah didakwa bertumbuk . Tak tahu bagaimana keputusannya . Kalau nak tahu latar belakang , rujuk di parlimen kedai kopi bersebelahan pejabat Umno bhg . Senang dapat maklumat disitu